Blogg

Att arbeta vid bildskärm

3 okt 2017

En vanlig vardagsmorgon i Stockholm myllrar det av människor i tunnelbanan, på bussar och på gator och torg. För de flesta av dem är det  den enda motion de får på hela dagen, förutom när de återvänder hem från arbetet. Att sitta framför en dator eller någon annan typ av bildskärm timmar i sträck är något som hundratusentals svenskar gör dagligen i sitt arbete. Datorernas användningsområde har utvidgats från att handla främst om textinmatning och databashantering nu innefattar allt från det enormt vida begreppet IT till avancerad mjukvara för maskinstyrning, ljud- och bildhantering och mycket mer. Dock är det färre som idag klagar på värk i rygg och nacke än för 15 år sedan. Det beror på att stor vikt har lagts i Sverige på att informera om riskerna med stillasittande arbete och vikten av att ha en ergonomisk arbetsmiljö. Vikten av en ergonomisk arbetsmiljö kan inte nog understrykas. Bra, anpassningsbara kontorsmöbler, god ventilation och ljus är helt väsentliga för att skapa bra villkor för den som arbetar vid en bildskärm.

Fortfarande mycket värk

Jobbar du framför en skärm och har upplevt problem med värk i rygg och nacke, eller trötta ögon? Du är inte ensam. Trots det vi nämnde i inledningen, att färre svenskar idag klagar på värk på grund av stillasittande arbete, är det fortfarande ett vanligt problem. Många arbetsgivare bagatelliserar helt  enkelt riskerna med oergonomiskt arbete, de tycker att inköp av, i deras tycke, dyra kontorsmöbler, ordentliga fläktsystem med mera är dåligt investerade pengar. Detta är inte bara ogenomtänkt utan dessutom olagligt. Enligt Arbetsmiljölagen har arbetsgivare och arbetstagare en gemensam skyldighet att upprätthålla en god arbetsmiljö på sin arbetsplats, där det främsta ansvaret självklart ligger på arbetsgivaren.

Skyldigheter

Din chef har en skyldighet att se till att ni personalen får prova ut ordentliga kontorsmöbler som passar er och går att anpassa efter er som individer. Stolarna ska vara höj- och sänkbara, de ska ha nackstöd och dessutom kunna svikta. Ditt skrivbord bör vara höj- och sänkbart så att du kan växla mellan sittande och stående arbetsställning. Även du har en skyldighet gentemot dig själv att tänka på arbetsställningen. Ställ en klocka så att du kan bli påmind om när det dags att byta ställning, sträcka på benen eller ta en kort promenad. Skärmen ska vara modern och anpassad för långtidsarbete, stor och lättavläst. Vidare måste skärmen kunna flyttas efter ljusförhållandena och tangentbord och mus ska vara ergonomiskt anpassade.

God ventilation och bra belysning är också viktiga faktorer när man sitter stilla framför en bildskärm. Ett tempererat arbetsklimat som fungerar för stillasittande och mycket insläpp av dagsljus är att rekommendera.

Arbetsmiljöombud

Ett bra sätt att påverka arbetsmiljön på sin arbetsplats är att bli arbetsmiljöombud. Då kan du scanna av stämningen i arbetsgruppen, lägga fram förslag och driva fram förbättringar för dig och dina kollegor. Chefen kommer att se att när er arbetsmiljö blir bättre, blir resultatet det också.

Stor skillnad i antal företag – beroende på var man söker

17 aug 2017

Hur många företag finns det som säljer markiser på Lidingö? En fråga som kanske inte speciellt många ställer sig men frågan är utgångspunkten i en undersökning som visar att svaret varierar kraftigt beroende på var den ställs. Ett resultat som även visar sig vid sökningar efter andra tjänsteföretag runt om i Sverige.

Många som söker efter en produkt eller en tjänst gör detta via sökmotorn Google. Den som Googlar ”Markiser Lidingö” kommer att på de tio första sökträffarna få fram sex företag som säljer dessa. Utöver det får man även fram sökträffar som sammanställer företag inom olika branscher men som inte är direkt återförsäljare av dessa produkter.

En annan väg att gå är att söka via Hitta.se som är en ”telefonkatalog online”. Även här hittas sex företag som säljer markiser. Men anmärkningsvärt är att det inte är exakt samma företag som vid en sökning på Google. Lika många – men delvis annorlunda alltså.

Eniro.se har liknande funktion som Hitta.se. Här kan man hitta telefonnummer, adress och information om de olika företagen som är katalogiserade hos dem. En sak som skiljer Eniro mot Hitta är däremot att Eniro har en recensionsfunktion. Det är därmed möjligt för kunder att lämna omdöme om de olika företagen som de besökt eller handlat från.

Även här hittas sex företag i Lidingö och i likhet med Hitta.se så är det inte identiskt med de som hittas via andra sökvägar. Ett exempel är att man här hittar ett företag som är tryckluftsspecialist. Deras korta beskrivning om företaget går ut på att de genomför ”service och reparation av kompressorer och övrig tryckluftsutrustning”. För en privatperson som vill köpa markiser till sin uteplats kommer detta företag knappast kunna ge någon unik hjälp.

Vid tester på andra produkter och orter ges liknande resultat. Däremot är det ofta betydligt större skillnad mellan hur många företag som listas. Att det, som i detta fall, var exakt 6 företag via alla tre sökvägar, kan snarare ses som undantag än en regel.

Slutsats:

Som kund är det alltid fördelaktigt att kontakta flera olika aktörer när man ska köpa dyrare produkter. Större markiser kostar en hel del och därmed finns stora summor att spara på att ta in offert från flera företag. De som verkligen vill göra en prisjämförelse av så många företag som möjligt kan däremot inte nöja sig med att kontakta de företag som presenteras på Google. Det krävs att flera olika sökvägar används i jakten på företagen – i alla fall om det gäller inköp av markiser på Lidingö.

För dig som inte orkar leta så kan vi rekommendera detta markisföretag: www.markiserlidingö.se

 

Här hittar du utbudet av markiser i Upplands Väsby

8 aug 2017

I val av markis finns flera faktorer att tänka på. Det handlar bland annat om funktion, storlek, material och inte minst pris. Därmed finns det en stor fördel att besöka flera olika återförsäljare för att ta del av deras utbud och ha möjligheten att jämföra priserna mellan dem. För de som bor i Upplands Väsby finns flera olika alternativ.

I Upplands Väsby

I Upplands Väsby finns fyra företag som specialiserat sig på markiser, persienner och liknande solskydd. Detta enligt Hitta.se. Två ligger öster om E4:an där ena företaget ligger nära trafikplats Glädjen och den andra närmare Brunnby-Vik.

De andra två ligger väster om E4:an men på varsin sida av järnvägen. En i Runby och en på Opimusvägen (passande nog nära solvägen). Till dessa delar av Upplands Väsby kan man ta sig med buss även om man kan behöva gå vissa bitar.

I närliggande områden

De som har bil har möjligheten att besöka betydligt fler butiker då man även med lätthet kan ta sig områden som ligger nära Upplands Väsby. Det tar inte speciellt lång tid att åka till exempelvis till Sollentuna, Märsta och Åkersberga. Samtidigt är det inte långt till centrala Stockholm där utbudet är mycket stort.  

På nätet?

E-handeln ökar kraftigt år efter år och allt fler produkter säljs online. Hos ett flertal butiker inom utemöbler, inredning och ”Hus & Hem” hittas ett stort utbud av markiser. Fördelen att köpa online handlar om det stora utbudet. Istället för att åka runt i Upplands Väsby med bil eller kollektivtrafik kan man hoppa mellan de olika onlinebutikerna på några sekunder med ett klick med musen. Utbudet blir därmed både större och mer lättillgängligt. Men det betyder ändå inte att onlinehandeln har tagit över försäljningen av markiser. Det finns troligtvis flera orsaker till det.

För det första kan det handla om behovet av att möta expertis inom området. Att kunna diskutera med en säljare om vilken modell av markis som är bäst, hur den bör monteras och vilka funktioner som bör prioriteras. Delvis går detta att göra med butiker online men ofta är kunskapen betydligt högre hos ett företag som enbart säljer solskydd än ett företag som säljer allt från soffkuddar till tavlor och markiser.

För det andra är det en fraktfråga. Även om onlineföretaget bjuder på frakten så är det ovanligt att de bjuder på eventuell returfrakt. Skulle man ångra sitt köp blir det ganska dyrt att skicka tillbaka produkten. Den person som istället har valt att köpa lokalt, i detta fall i Upplands Väsby, kan lättare lämna in varan alternativt få service på plats.

Därför ska ni välja en videokonferens

4 jul 2017

I dagens samhälle så krävs det inte längre att alla medarbetare finns på samma kontor, än mindre i samma byggnad, stad eller land. Tack vare de snabbt växande möjligheterna med internet så kan nu ett företag ha personal i hela världen. Men vad händer när det är dags för möten och konferens?

Kostsamt att samla all personal för konferens

Eftersom så många företag har personal utspridd i olika städer och även länder, kan det bli väldigt dyrt att samla all personal. För att slippa alla dyra flygresor, hotellnätter och hyra för konferenslokaler så kan man nu ha videokonferens istället. Om man har personal runt hela jorden kommer någon eller några att få sitta på konferens 02:00 på natten och någon kanske får sitta kl 06:00 på morgonen. Men det är billigare än att flyga in alla till samma stad och hyra hotellrum till alla personal som behöver närvara.

Därför ska ni välja videokonferens

Videokonferenser gör det alltså möjligt att samla upp till 30 personer från hela världen tillsammans. Det enda som krävs är en dator och internetuppkoppling. Ett videokonferensprogram fungerar på de flesta operativsystemen och i de flesta enheter. De fungerar 24 h om dygnet, alla dagar på året. För att bjuda in deltagare till en videokonferens så skickar man enkelt ut en länk till deltagarna som de klickar på och därefter deltar de i er videokonferens. Ett virtuellt mötesrum (VMR) ska även vara krypterad för deltagarna och företagets säkerhet. Ett bra videokonferensprogram ska även vara av hög kvalité, både när det gäller ljud och bildkvalitén.

Tidigare har många företag valt att använda Skype eller Google Hangouts. En videokonferens är inte bara för inhouse-användning på företag. Det fungerar även utmärkt för de företag som har möten med leverantörer och kunder i andra städer eller andra länder.

Du som inköpare i Sverige kan alltså ha en konferens med en säljare i Asien och se produkter och fabrik direkt i din dator. Det sparar dig både tid och pengar i val av vilka företag du ska handla ifrån. Du kan alltså ha möte med flera säljare i flera städer under samma dag, utan att behöva resa från fabrik till fabrik. Du sparar mycket tid som du kan lägga på mer viktiga saker, som att öka er vinst och omsättning!

Miljövänligt alternativ

Videokonferenser är inte bara ett bra sätt att spara pengar för företaget. Det är även mycket bättre ur miljösynpunkt. Att slippa långa flyg med höga koldioxidutsläpp, taxiresor med avgaser och annat gör att vår jord mår bättre. Så om ert företag vill visa att ni värnar om miljön - då är videokonferenser något för er. Alla företag kommer troligtvis påverka miljön på något sätt - men vi kan alla göra någonting för att minska vårt bidragande till en sämre miljö.

Vilken skrivare passar dig?

12 maj 2017

Olika skrivare är bra för olika saker. Står man och ska köpa en skrivare gör man rätt i att fundera på hur den ska användas och anpassa köpet därefter. På så vis behöver man inte lägga ut pengar i onödan. Man får helt enkelt mer för pengarna om man inte behöver betala för funktioner och tillägg som man inte har någon nytta av över huvud taget.

Till att börja med är det alltså bra att känna till de vanliga skrivartyperna och dess egenskaper. När man vet detta kan man sedan enkelt göra sitt köp efter de behov man har.

Laserskrivare

Jobbar du på kontor och behöver dina papper snabbt utskrivna? I sådana fall kan en laserskrivare vara rätt val. Om du dessutom inte behöver skriva ut särskilt mycket färg, kan en svart-vit laserskrivare vara det som passar dig bäst.

Är man ute efter snabbhet är laserskrivare det som ofta anses vara bäst. Ska man däremot bara, lite då och då, skriva ut något papper i hemmet kan till exempel en begagnad bläckskrivare passa bättre, om man vill lägga ut så lite pengar som möjligt.

Det man dock bör tänka på är att laserskrivare vanligen är lite billigare per utskrift än vad bläckskrivare är. Även om den initiala kostnaden oftast alltså är dyrare för laserskrivare, kan man spara ihop mellanskillnaden efter tillräckligt många utskrifter.

Värt att notera är att laserskrivare utvecklas ständigt. Om några år är utskrifterna sannolikt ännu snabbare än vad det är nu och kan på sikt bli ännu mer populär än vad den är idag.

Bläckskrivare

Bläckskrivare är för dig som inte har snabbhet i utskrifterna som högsta prioriet. Bläckskrivare är ofta väldigt mångsidiga, och det går att skriva ut vanliga dokument såväl som fotografier i bra kvalitet. Hur bra kvaliteten blir beror givetvis till viss del hur bra skrivare du köper. Generellt sett kan man säga att en bläckstråleskrivare passar dig som:

  • Vill kunna skriva ut i färg.
  • Vill ha möjlighet att få till utskrifter med god kvalitet, både vad gäller texter och foton.
  • Inte behöver få utskrifterna snabbt.

Värt att notera är, som ovan nämnt, att en bläckskrivare blir något dyrare per utskrift än en laserskrivare. Detta till följd av de förhållandevis höga priserna på bläckpatroner. Hur som helst är det ett ganska lågt pris att betala, och det dröjer många utskrifter innan det blir summor värda att tala om.

Tillägg och funktioner

Moderna skrivare definieras allt mer av sina tillägg och funktioner. När du ska välja skrivare har du möjlighet att göra just det efter dina behov i hög grad, tack vare det ökade antal funktioner som många modeller faktiskt har.

Till exempel har många skrivare idag wi-fi för att kunna ansluta till ett trådlöst nätverk. Det här är ofta en förutsättning om du även vill kunna skriva ut från en surfplatta eller en mobiltelefon. Dock går detta ofta att göra med hjälp av bluetooth. Andra funktioner som kan vara bra att ha, är att kunna scanna in papper eller använda skrivaren som kopiator.

Ta din verksamhet till nästa nivå

15 dec 2016

Om man driver ett företag så handlar väldigt mycket i dagsläget om att man måste synas – oavsett vilket område man är verksam inom, vilken produkt man säljer eller vilken tjänst man erbjuder. Det som kommit att ändras här gäller sättet som man syns på. Då man tidigare kunde luta sig mot reklam i tv, annonsering i tidningar eller genom att finnas i Gula Sidorna så måste man idag synas där kunderna finns – på internet.

Kort sagt; allt färre köper i dagsläget en tidning och färre ser också på tv – att då som företagare vända sig mot dessa medier för att synas är lite av att slänga – väldigt dyra dessutom – pengar i sjön. Det är alltså främst på internet som man ska synas och sticka ut som företagare och hur man gör detta kan man variera lite. Om vi nedan radar upp några små tips som kan vara värda att överväga då det kommer till internet och hur man där kan synas och attrahera kunder.

Det vill säga; några tips på hur man som företagare kan göra för att sticka ut lite från mängden. Det här kan vara extra viktigt i en större stad där konkurrensen är högre och därför säger vi att det handlar om att en målare i Stockholm vill nå fler kunder. Så här tycker vi att han ska agera.

  • Webbyrå. Det första han ska göra är att kontakta en webbyrå i Stockholm som ser till att skapa en snygg hemsida till hans företag. En webbyrå kostar inte så mycket pengar att anlita och speciellt inte i Stockholm där det finns ett stort urval. Det som denna webbyrå kommer att göra är att man lägger upp bilder, man skapar en användbar och lättnavigerad sida där allt som informerar om allt denne målare erbjuder. Det här samarbetet mellan målaren och den webbyrå han anlitat i Stockholm ska fortgå så länge som möjligt och detta speciellt med nästa punkt i åtanke.
  • SEO. Nästa steg för denna målare i Stockholm är att optimera texterna på sin hemsida och få dessa att ranka högt på olika sökmotorer. Söker man via Google på målare i Stockholm – ja, ska denne komma högt upp och detta gör han genom att anlita en SEO-Byrå. Det vi menade här är att den webbyrå han anlitat sköter designen på sidan och SEO-byrån tar hand om texterna och optimerar dessa. Fotnot: Seo betyder Search Engine Optimization, eller på svenska; sökmotoroptimering.
  • Annonser. Detta ska målaren helt undvika. De flesta som surfar i dagsläget har program som blockerar dessa och genom att köpa banners på olika sidor så kommer denna målare att verkligen kasta sina pengar i sjön.

Som vi såg ovan så räcker det egentligen att denne målare kontaktar två stycken företag för att kunna nå ut till sina kunder på internet. De flesta använder i dagsläget Google då man söker efter en vara eller en tjänst och av den anledningen – om budgeten inte räcker – skulle vi alltså rekommendera en seo-byrå snarare än en webbyrå. Båda är dock – gemensamt, eller var för sig – värda pengarna man betalar.

En skicklig webbyrå ger ditt företag ett försprång

15 dec 2016

 

I många fall upplever olika typer av företag i Stockholm att de försvinner in i mängden. De har produkten, de har tjänsten – men trots det så väljer kunderna istället en konkurrent. Det handlar om konkurrens och det handlar om marknadsföring. Det vill säga – man måste som företagare på ett tydligt sätt nå sina potentiella kunder. Det som kommit att ändras under senare år är sättet som man marknadsför sig på; förr kunde reklam i en lokaltidning eller i en större kvällstidning räcka för att ett företag skulle skapa sig ett namn. Så är det inte längre.

I och med att vi i vårt dagliga liv använder internet som kommunikationsmedel så är det också där man som företagare ska synas. Att lägga pengar på dyra annonser i tidningar eller på reklam i tv får i dagsläget anses som onödigt och i framtiden så kommer det att bli ännu onödigare.

Men – frågan kvarstår; hur gör man i dagsläget som företagare i Stockholm för att kunna nå fler kunder och skilja sig från sina konkurrenter? Ett bra sätt här är att man kontaktar en webbyrå och gemensamt med denna lägger upp en strategi av hur marknadsföringen ska se ut, vilka mål som man har med sitt företag och hur man på bästa sätt kan förverkliga dessa. En webbyrå jobbar i dagsläget både med större kampanjer som sker i de etablerade medierna och man har – som namnet antyder – en väldigt stor kunskap om hur internet fungerar. Att kontakta en webbyrå och använda sig av deras verktyg – optimera hemsidan mot Google, ordna hemsidan i stort med bilder och produkter och för att lansera eventuella nyheter.

Naturligtvis ska man här tillägga att din egen budget är det som påverkar hur mycket marknadsföring du får samt hur mycket en webbyrå kan hjälpa dig. Dock ska man här veta att man även med relativt små medel kan nå ut och en bra webbyrå – i Stockholm eller någon annanstans – har alltid kunskapen och de senaste uppdateringarna om vad som fungerar på internet.

Mindre kostnad än vad man tror

Beroende på sin budget så baserar man också sitt val av webbyrå på denna. Det finns ingen anledning för ett mindre företag att vända sig till samma typ av byrå som ett större internationellt företag gör. Då finns det alltid en risk att man för dyra pengar ändå prioriteras bort och försvinner i mängden. Det finns andra alternativ och här kan man ofta rekommendera att valet av sin webbyrå utgår från sitt eget företags storlek.

Väljer man en mindre partner så innebär detta inte nödvändigtvis att man får ett sämre jobb utfört – i många fall kan det snarare vara tvärtom. Man får dedikerade arbetare som verkligen lägger ner tid och engagemang för att hjälpa till och vikten av detta kan inte nog poängteras.

En mindre webbyrå på väg uppåt kan vara ett betydligt bättre val än en etablerad – lite trött – sådan och detta oavsett om man har sitt företag i Stockholm eller någon annan stad i Sverige.

Häng med i utvecklingen

28 aug 2016

Uppmaningen i rubriken är något som vi alla stöter på nästan dagligen och som privatperson så kan det handla om att köpa en ny telefon, en ny dator eller följa med i en ny social trend. Något som är omöjligt och därför ska nämnda uppmaning tas med en nypa salt. Vår värld idag går lite för snabbt och det som var modernt igår är i många fall idag att anse som daterat och som gårdagens nyheter. Skulle man hänga med i alla trender så skulle man dels bli ruinerad och dels också tvingas lägga allt annat åt sidan. Dock; därmed inte sagt att man inte ska försöka hänga med så gott som det bara går och här tänkte vi se saken ur ett annat perspektiv – nämligen från ett vanligt företag.

Ett företag – oavsett bransch och område – har en primär syssla: att erbjuda kunder en tjänst eller en produkt som kunderna är beredda att betala för. Idag har detta blivit lite annorlunda och det är just med tanke på teknologin och framstegen där som den största förändringen skett. Kort och gott – kunderna förväntar sig mer av ett företag idag än vad som förr var fallet.

Förväntningar som rör snabba lösningar, flexibilitet och anträffbarhet. Ringer man exempelvis ett företag inom ett specifikt område för att söka en tjänst och upptäcker att det inte blir något svar i andra änden – ja, då kommer man knappast att försöka ringa igen. Istället så kommer samtalet i fråga att gå till en konkurrent. Företag som inte anammar de lösningar som finns riskerar att hamna på efterkälken och detta inte enbart sett till kundkontakter och potentiellt missade affärstillfällen.

Ny telefonväxel gynnar alla

Nej, även sett till sin egen komfort så kan exempelvis en ny telefonväxel hjälpa till att utveckla verksamheten och få den att ta nästa steg. För att förklara en ny telefonväxel så kan vi säga att det handlar om ett samtal från en kund – liknande det vi hade som exempel ovan. Om den första personen inte kan svara av någon anledning så innebär inte det att affären och kontakten är död – nej, samtalet kopplas vidare och hamnar istället hos en kollega.

Vidare kan denna telefonväxel öppna möjligheter för att bjuda in tredje, fjärde och femte part i samtalet och som man förstår av detta så ändras ett företags hela struktur i grunden av detta. Borta är de trista måndagsmöten där alla samlas i samma konferensrum och istället kan samtliga delta via telefon och tack vare den nya telefonväxel man investerat i. Kort sagt; en sådan lösning förändrar och det är en utveckling som man som företag ska se till att hänga med i. För allas bekvämlighet.

https://www.wx3.se/ är ett av de företag som erbjuder denna typ av telefonväxel. På deras hemsida kan du läsa mer om hur tekniken fungerar.