Lagra bilder

Säkra sätt att lagar dina bilder

Det finns alltid en risk med att använda sin dator; en uppenbar sådan som många tyvärr sett blivit en realitet. Plötsligt så startar inte datorn i fråga och då denna sorg lagt sig så kommer nästa oroande tanke: vad hade jag sparat på hårddisken?

Det kan här vara foton, det kan vara bilder från bröllopet, det kan vara ekonomipapper, det kan vara viktiga dokument som man har till jobbet, det kan vara filmer och det kan vara, ja - i stort sett hela livet. Där har vi faran med att förlita oss för mycket på våra datorer.

De håller definitivt inte för evigt och om de går sönder så finns det heller ingen garanti för att dets ka kunna gå att rädda det som finns på hårddisken i fråga. Sorgligt – men inte desto mindre sant. Det hela handlar i grund och botten om att man så att säga inte saknar kon förrän båset är tomt; hela tiden så fyller vi på med nya saker – vi lagrar bilder, vi fortsätter att pressa in filmer och vi fortsätter att spara dokument.

Men; vi tänker aldrig på att lagra externt och exempelvis med jämna mellanrum spara på ett USB-minne. Vi skulle alltså kunna göra det lätt för oss här och säga att man till mångt och mycket har sig själv att skylla – men riktigt så är det inte.

Vi nöjer oss med att säga att det idag finns utmärkta verktyg att lagra exempelvis bilder och detta utan att det tar utrymme på sin egen hårddisk. Det bästa? Ja, använder du dig av molntjänster för att lagra dina bilder så spelar det ingen roll om din dator plötsligt går sönder; bilderna är fortfarande i säkert förvar och de är extremt lättillgängliga för dig.

Lagra dina foton i molnet

Är du intresserad av att använda molnet för att lagra exempelvis foton, dokument och annat så finns det några saker att ha i åtanke innan. Det första är naturligt; vilken molnleverantör ska jag välja och nummer två: hur mycket behöver jag egentligen? Ska du bara använda molnet föratt lagra foton så kräver det inte så mycket; där ska ditt största fokus ligga på sekretess och att du verkligen kan lita på företagets säkerhetsavdelning. Det gäller för övrigt alla IT-leverantörer och deras olika molntjänster. Säkerheten ska komma först!

Vi kan ponera att du istället behöver en mer specifik molnlösning och att du jobbar hemifrån i en större utsträckning. Där får du nog vara beredd på att välja en lite dyrare lösning. Men; du ska vara medveten om att det hela inte kostar många kronor. Antingen betalar man månads- eller årsvis eller också så betalar man ingenting alls. Just det, en del molntjänster är helt gratis.

Dock: en fråga som kommer upp är följande (och som vi tycker är svar nog på hur man ska tänka då man väljer en leverantör) vad händer med mina foton, mina dokument och allt mitt arbete om företaget går i konkurs? Baserat på den alltid instabila it-branschen så skulle vi välja en molntjänst från en större, välkänd firma snarare än från en mindre som du aldrig hört talats om. Med detta sagt: så här ansluter du dig till en molntjänst och det här är möjligt med denna:

  • Börja med att registrera dig på molntjänstens hemsida
  • Installera synkroniseringsprogrammet – det hela är enkelt och utförligt beskrivet
  • En ny mapp kommer upp på din hårddisk
  • Hädanefter kommer alla dokument som du lägger i mappen att läggas in i molnet
  • Säkerhetskopiering? Den kan du ställa in så att den sker automatiskt så fort du har internetuppkoppling
  • Du kan koppla både mobilen och surfplattan till en speciell app
  • Är du bunden till din dator? Nej. Du får naturligvis ett användarnamn och lösenord (kom ihåg det vi sa om säkerhet dock) och du kan använda molnet oavsett vilken dator du använder dig av.